header-banner

De Waterscouts

waterscouts

Waterscouts

Waterscouts zijn jongeren in de leeftijd van 11 tot 16 jaar die het leuk vinden om samen met anderen op en rond het water bezig te zijn. Daarnaast hebben we bij Scouting Meppel ook landscouts.

De waterscouts worden verdeeld in groepen van ongeveer 5 scouts. Zo’n groep heet een bak. Iedere bak heeft een “eigen” boot, een lelievlet.

Het jaar bestaat voor waterscouts uit twee delen, in het ene deel van het jaar zijn we veel op en rond het water, dit heet dan ook het vaarseizoen. Het andere deel van het jaar noemen we het winterseizoen, tja dit is dan ook in de winterperiode, dan zijn we meer rond het clubgebouw, de “Hopman Kwant Basis” bezig.  Daarnaast gaan we uiteraard ook een aantal keer per jaar op kamp.

Vaarseizoen

In het vaarseizoen zullen we meestal met de lelievlet het water van het Meppelerdiep op gaan. Zeilen, roeien, wrikken, man-over-boord, overstag gaan, zeilen aanslaan, reven, ankeren, je leert het allemaal. Als je kunt zeilen en je de “verkeersregels” weet kun je zelfs na verloop van tijd je CWO-diploma’s halen, landelijk erkende zeildiploma’s. Ook gaan wij regelmatig naar het meer in de buurt.

Winterseizoen

In het winterseizoen zijn we actief bij het scouting gebouw Hopman Kwant Basis. We zijn dan nog veel met het waterwerk bezig, de vletten moeten veilig en verantwoord onderhouden worden, je leert knopen, de theorie van het zeilen, de water-verkeers-regels, de benamingen van de onderdelen van de vlet, maar ook de andere scouting-dingen zoals EHBO, pionieren, tocht technieken, sport en spel maar ook expressie, samenwerking, samenleving en de ontwikkeling van je zelf worden niet vergeten.

We werken in het winterseizoen ook voor een deel samen met de landscouts.

Opkomsten

In het zomerseizoen hebben we opkomst van 13.00 uur tot 17.00 uur en zijn we bij de vletten te vinden. Die liggen bij Molen de Weert

In de winter hebben we opkomst van 14.00 uur tot 17.00 uur op het scouting gebouw Hopman Kwant Basis.

Kampen

Ieder jaar worden er in de admiraliteit (samenwerking tussen de verschillende waterscoutsgroepen in de buurt) Bakswedstrijden gehouden.

Tijdens dit hemelvaartsweekeind zijn er wedstrijden op verschillende gebieden, zeilen, roeien, wrikken, theoretische kennis. Maar vooral gaat het er om een gezellige uitwisseling te hebben met scouts van verschillende groepen.

Zomerkamp

Ieder jaar gaan we in de zomer een week op kamp. Een hele week het water op, kamperen, zelf koken, spelen, vlot bouwen, kampterrein in thema aankleden, en nog veel meer...

2012 - Sneek, 2013 - Blauwe Stad (Groningen), 2014 - Elburg, 2015 - Sneek, 2016 - Trektocht door Friesland, 2017- Elburg, 2018- NaWaKa, 2019- trektocht door Friesland, 2020- Zeewolde, 2021- trektocht door Friesland

Andere kampen:

1 of 2 keer per jaar is er voor alle leden een weekeindkamp. De kaderleden hebben nog een Bootslieden en Kwartieren weekeind in de Admiraliteit.

Verder hebben we soms ook een onderhoudsweekeind met de (kader)leden.

Leiding

Hoewel alle leiding binnen scouting dit vrijwillig doet moeten wij ook aan eisen voldoen.

We volgen trainingen om gekwalificeerd leiding te worden en als waterscoutsleiding moet je een CWO-kielboot III zeildiploma hebben (of deze halen), daarnaast heeft minimaal 1 leiding een EBHO-diploma.

Op dit moment bestaat de leiding uit 3 personen:

André, Luuk en Martijn

Heb je belangstelling voor de waterscouts (leiding is ook altijd welkom)? Mail dan even naar waterscouts@scoutingmeppel.nl

Watescouts

Insta Water scouts

Teamleider: Martijn Stam
waterscouts@scoutingmeppel.nl

Opkomsttijden:
Vaarseizoen (april tot november)
13:00 tot 17:00 uur

Winterseizoen (november tot april)
14:00 tot 17:00 uur